Wskazówki żywieniowe od eksperta FitLine Dr. Marcus Iken

Dr Marcus Iken jest kierownikiem działu ds. badań i nauki w laboratoriach PM-International w Luksemburskim Instytucie Nauki i Technologii oraz członkiem Rady Naukowej. Z PM-International i FitLine współpracuje od prawie 8 lat. Jeśli kiedykolwiek byłeś na jednym z naszych wydarzeń, takich jak Akademie Produktowe lub Kongresy Narodowe, być może widziałeś go w roli eksperta, wygłaszającego wykłady na temat żywienia w ujęciu naukowym. Jako naukowiec i były kulturysta (członek IFB B i sędzia sportowy od 2000 roku, brał udział w mistrzostwach lokalnych, narodowych i europejskich). Dr Marcus Iken zna teorie żywieniowe w praktyce oraz wie jak można wpływać na przemianę materii organizmu i ogólne samopoczucie. Dla dr Ikena jednym z czynników wpływających na wygląd ciała, nawyki i nastrój, samodyscyplinę oraz rutynę jest poziom cukru we krwi.

Indeks glikemiczny (GI)

Jednym z najważniejszych czynników przy próbie osiągnięcia wymarzonej sylwetki jest indeks glikemiczny. Indeks glikemiczny (GI) to wskaźnik, który przedstawia, w jaki sposób określone rodzaje węglowodanów wpływają na poziom cukru we krwi. Im wyższy GI żywności, tym szybciej organizm je wchłania, co prowadzi do gwałtownego wzrostupoziomu cukru we krwi. Jest to korzystne w przypadku, gdy organizm potrzebuje szybko energii, ale konsekwencją może być ból głowy, uczucie wyczerpania i nerwowość.

Jak widać na powyższym wykresie, jedzenie żywności o niskim indeksie glikemicznym (większość warzyw, owoców, chleb, produkty mleczne,…) wymaga dłuższego trawienia, a cukry są uwalniane do krwi wolniej. Zrównoważona ilość cukru we krwi powoduje dłuższe uczucie pełności i tłumienia apetytu. Składniki na powyższym wykresie to tylko niektóre przykłady.

Ładunek glikemiczny

Nie chodzi tylko o GI w produktach spożywczych, ale dotyczy to również ilości węglowodanów dostarczanych do organizmu. Tak zwany ładunek glikemiczny (GL) opisuje wpływ glikemiczny żywności.

Ładunek glikemiczny- to IG produktu spożywczego i zawartości węglowodanów:

GL = [GI x (g) węglowodany] / 100

GI, a także GL są użytecznymi narzędziami do kontrolowania poziomu cukru we krwi, są przydatne nie tylko dla chorych na cukrzycę. Wybór właściwych węglowodanów (GI) we właściwej ilości (GL) w połączeniu z odrobiną szaleństwa w kuchni z pewnością pomoże nie tylko zadbać o piękną sylwetę, ale także poprawi twoje samopoczucie!

Zatem jeśli chcesz uzyskać wymarzoną sylwetkę jeszcze łatwiej i bardziej konsekwentnie, trzeba zadbać o zrównoważony poziom cukru we krwi w ciągu dnia. Aby to osiągnąć, musisz wybierać niski GI i niską lub średnią zawartość GL:

Należy pamiętać, że indeks glikemiczny nie jest jedynym czynnikiem, który należy brać pod uwagę. Nienasycone tłuszcze oraz monotonne, niewzbogacane odżywianie będzie utrudniać osiągnięcie coraz lepszego samopoczucia. Jeśli chcesz przetestować to na własnej skórze, sprawdź nasze przepisy na śniadania i lunch!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *